Docent Sectortraining Horeca Praktijkonderwijs

In het kort

1,0 FTE
OMO Scholengroep Helmond Praktijkcollege
Docent overige vakken
Direct solliciteren Neem contact op

Docent Sectortraining Horeca Praktijkonderwijs
– 1,0 FTE
– Regulier tijdelijk

Vakgebied: Docent overige vakken
Locatie: OMO Scholengroep Helmond Praktijkcollege – Helmond
Omvang: 1,0 FTE
Dienstverband: Regulier tijdelijk
Startdatum: 01-08-2025

Samen bouwen aan de toekomst van onze leerlingen. Waar jouw passie voor koken en horeca jongeren helpt hun plek te vinden.”

Ben jij een bevoegd docent met hart voor praktijkonderwijs? Op het Praktijkcollege Helmond zoeken we een collega die de sectortraining horeca en mogelijk enkele kooklessen verzorgt. Ter vervanging van een afwezige collega zijn we op zoek naar een iemand die stevig in zijn of haar schoenen staat en, bij voorkeur, in het bezit is van een lesbevoegdheid. Je helpt onze leerlingen zelfstandiger te worden en bereidt ze voor op werk in de horeca, in een school met korte lijnen, een warm team en een sterke praktijkgerichte aanpak.

Wie ben jij?
Jij voelt je thuis in het praktijkonderwijs en werkt graag met jongeren die leren door te doen. Je bent sociaal, flexibel en staat stevig in je schoenen. Je kunt helder uitleggen, hebt geduld en weet structuur te bieden in de klas. Omdat je tijdelijk de enige docent binnen de sectie bent, is het belangrijk dat je overzicht houdt, zelfstandig kunt plannen en lesgeven. Je voelt je verantwoordelijk, weet van aanpakken en schrikt er niet van terug om zonder directe collega’s te starten. Tegelijkertijd weet je dat je binnen de school altijd kunt rekenen op collega’s van andere vakgebieden, die klaarstaan om mee te denken en te ondersteunen. Affiniteit met de doelgroep is belangrijk en een lesbevoegdheid is een pre: op dit moment is er geen begeleiding beschikbaar voor zij-instromers of collega’s in opleiding.

Jouw rol als docent sectortraining horeca
In de sectortraining horeca (leerjaar 4) run je samen met leerlingen een écht restaurant. Op dinsdag en donderdag bereiden zij een drie- of viergangenlunch voor gasten. Daarnaast verzorg je in leerjaar 3 de sectororiëntatie: een kennismaking met verschillende onderdelen van de horeca, zoals koken, gastheerschap en bakkerij. De training en oriëntatie vinden plaats in samenwerking met externe partners, zoals bijvoorbeeld de LEVgroep.

De sectie over zichzelf
Je komt terecht in een klein, hecht team waarin iedereen elkaar kent en bereid is om te helpen. De sectie koken en horeca bestaat normaal gesproken uit drie docenten en een vrijwilliger. Er is veel onderlinge afstemming hier wat weggelaten. Het team is sociaal, open en staat altijd open voor nieuwe ideeën.

Waarom werken op het Praktijkcollege Helmond
Werken op het Praktijkcollege Helmond betekent écht verschil maken in het leven van jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar. In onze kleinschalige en praktijkgerichte leeromgeving krijg je de ruimte om leerlingen intensief te begeleiden en hun groei van dichtbij mee te maken. Je werkt in een hecht en betrokken team, in een modern schoolgebouw op de Sport- en Beweegcampus Campus De Braak. Hier is volop ruimte voor innovatie, samenwerking en ontwikkeling – niet alleen voor onze leerlingen, maar ook voor jou als professional.

Over het Praktijkcollege Helmond
Praktijkcollege Helmond is een school voor praktijkonderwijs met circa 215 leerlingen. We bieden een veilige, stimulerende leeromgeving waar leren door doen centraal staat. Leerlingen volgen praktijklessen, lopen stage en behalen certificaten zoals VCA en heftruckdiploma. Dankzij maatwerktrajecten zoals de integratieklas, entreeklas en het pre-portaal krijgt elke leerling de kans door te stromen naar vervolgonderwijs of werk. Onze school werkt intensief samen met bedrijven, organisaties en onderwijsinstellingen in de regio. Dankzij deze nauwe samenwerking kunnen leerlingen praktijkervaring opdoen in een realistische werkomgeving, kennismaken met verschillende sectoren en bouwen aan een waardevol netwerk. Zo ontwikkelen onze leerlingen niet alleen beroepsvaardigheden, maar ook zelfvertrouwen, verantwoordelijkheidsgevoel en sociale vaardigheden. We leiden jongeren op tot zelfstandige en betrokken burgers die klaar zijn voor een betekenisvolle plek in de samenleving.

Werken bij OMO Scholengroep Helmond
Samen met het Carolus Borromeus College, het Dr. Knippenbergcollege en het Vakcollege Helmond vormen wij OMO Scholengroep Helmond. Binnen onze scholengroep werken we vanuit de thema’s Wij verbinden, Wij vernieuwen en Wij groeien. Dit betekent dat we samenwerking stimuleren, blijven ontwikkelen en kansen creëren voor zowel leerlingen als medewerkers. Als docent bij ons profiteer je van een sterk netwerk, brede ontwikkelmogelijkheden en de kans om bij te dragen aan inspirerend onderwijs in de regio.

Wat bieden wij jou?
• Eerlijke leerlingen die je aan het lachen maken én uitdagen.
• Een kleinschalige school met ruimte voor jouw ideeën.
• Collega’s die je ondersteunen.
• Elke dag is anders!
• Salaris conform cao VO – docentschaal LB (€ 3.463,- tot € 5.277,- per maand bij een fulltime aanstelling).
• Een aanstelling van 1,0 fte (uren bespreekbaar).
• Startdatum per aanvang schooljaar 2025-2026.

Klaar om het verschil te maken?
Solliciteer via het OMO-sollicitatieportaal. Reageren kan tot en met 4 juli 2025. Bij geschikte kandidaten kan de vacature eerder gesloten worden.

Meer weten?
Bekijk onze website praktijkcollege.nl of neem contact op met Patrick van den Broek MT-lid via p.vandenbroek@omosghelmond.nl of bel 0492 – 79 20 92.

We kijken uit naar jouw sollicitatie!

FAQ

Veelgestelde vragen

Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen over solliciteren en onze vacatures.

Deze vind je op onze website of op omo.nl

Solliciteren

Belangstelling? Wij nemen contact met je op

Heb jij interesse om bij OMO Scholengroep Helmond aan de slag te gaan en wil je weten wat de mogelijkheden zijn vul dan onderstaand contactformulier in

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

Ervaringen

Dit zeggen (jouw toekomstige) collega’s

Het mooiste is als leerlingen door jou geïnspireerd raken. Ik heb inmiddels leerlingen die zelf de lerarenopleiding zijn gaan doen en zeggen dat ik ze dat zetje heb gegeven. Dat is een full-circle moment. Dat blijft speciaal.

Waarom heb je voor het onderwijs gekozen?

“Dat is eigenlijk een grappig verhaal. Ik wilde eerst rechten studeren en Chinees erbij leren, dat had ik allemaal uitgedacht. Maar toen ontstond er een misverstand: de moeder van een vriendin dacht dat ik het onderwijs in wilde, terwijl ik dat zelf nog nooit hardop had uitgesproken. Mijn moeder zei meteen: ‘Nee joh, dat gaat ze echt niet doen!’ Maar toen ben ik daar toch over gaan nadenken. En toen stelde ik mezelf de belangrijkste vraag van mijn leven: waar zie ik mezelf over veertig jaar? In de rechtbank of voor de klas? Toen wist ik het meteen: voor de klas. Vanaf dat moment was het duidelijk.”

Wat maakt de Knip bijzonder voor jou?

“De Knip voelt als thuiskomen. Het is echt een warme school. Wat ik heel bijzonder vind, is dat veel collega’s hier vroeger zelf als leerling hebben gezeten. Ik ook. Dat zorgt voor een verbondenheid en een soort ‘Knip-gevoel’. We kennen elkaar, we helpen elkaar, en dat zie je ook terug in hoe we met de leerlingen omgaan. ‘Samen’ is echt een kernwoord hier.”

Wat vind je belangrijk in je werk als docent?

“Voor mij is het belangrijk dat elke leerling zich gezien voelt. Elke dag opnieuw. Of dat nu is met een simpele ‘goedemorgen’ bij de deur, een grapje tijdens de les, of even over de schouder meekijken. Soms is zo’n klein moment echt het verschil voor een leerling. En ja, natuurlijk wil ik ook dat ze Engels leren, maar nog belangrijker vind ik dat ze zichzelf kunnen zijn en zich veilig voelen.”

Hoe zou je de Knip in drie woorden omschrijven?

“Samen, uitdagend en uniek. We doen alles samen, de dagen zijn nooit hetzelfde en de sfeer maakt deze school echt bijzonder.”

Wat zou je zeggen tegen iemand die hier wil werken?

“Je moet het écht voor de leerlingen doen. Heb je passie voor het onderwijs en de ontwikkeling van leerlingen, ben je bevlogen en wil je een stapje extra zetten dan zit je hier helemaal op je plek.”

Joyce Tielen

Docent Engels

Meer lezen

“Van een leidinggevende functie in het bedrijfsleven naar voor de klas staan – die 34 ogen op me gericht – dat was even wennen. Maar nu kan ik me geen mooiere baan voorstellen.”

Hoe is jouw route naar het onderwijs verlopen?

“Ik heb jarenlang in het bedrijfsleven gewerkt, maar het idee om les te geven zat altijd al in mijn achterhoofd. Toch koos ik destijds voor een andere richting. Tot ik op mijn 50ste dacht: je moet niet je hele leven blijven dromen, maar je droom naleven. Toen heb ik de stap gezet naar het onderwijs, omdat ik jongeren enthousiast wilde maken voor techniek en mijn steentje wilde bijdragen aan de toekomst van het vak. Inmiddels werk ik hier al 3 jaar als PIE docent (produceren, installeren en techniek) en geef ik electrolessen aan de bovenbouw.”

Waarom heb je de keuze niet eerder gemaakt?

“Bij mijn vorige baan was het lastig om een opleiding te combineren met werk en stage, waardoor ik de overstap niet eerder kon maken. Op het Vakcollege kreeg ik de kans om fulltime aan de slag te gaan én mijn onderwijs-bevoegdheid te halen. Dat was precies wat ik nodig had. Nu kan ik dagelijks mijn passie voor techniek overbrengen op leerlingen en dat geeft enorm veel voldoening.”

Wat maakt het Vakcollege voor jou bijzonder?

“De leerlingen. Ze zijn eerlijk, direct en echte doeners. Het mooiste moment is wanneer ze iets voor elkaar krijgen waarvan ze niet dachten dat het zou lukken. Bijvoorbeeld als ze een motor aansluiten en het lampje gaat branden. Die trots op hun gezicht, dat is waarom ik dit werk doe.”

Wat maakt het Vakcollege een fijne plek om te werken?

“De vrijheid die we hier krijgen. Naast het docentschap ben ik bijvoorbeeld ook lid van de examencommissie en projectleider van Sterk Techniek Onderwijs (STO). Als ik op vrijdag geen lessen heb, dan mag ik thuis werken. Zeker in verband met de reistijd (86 kilometer enkele reis) is dat erg fijn. Daar ben ik erg dankbaar voor.”

Hoe zou je het Vakcollege in drie woorden omschrijven?

“Collegiaal, praktisch en betrokken. We werken hier samen, alles draait om de praktijk, en we hebben oog voor elkaar.”

Welke eigenschappen moet je hebben om hier goed te passen?

“Je moet een mensenmens zijn. Rustig, geduldig en iemand die echt oog heeft voor leerlingen. Daarnaast is praktijkervaring belangrijk, maar minstens zo belangrijk is dat je kunt begeleiden en motiveren.”

Richard Starmans

Docent PIE (produceren, installeren en techniek)

Meer lezen

“Soms begint een leerling met de gedachte ‘ik kan dit niet’, maar door samen te oefenen en kleine stappen te zetten, lukt het uiteindelijk toch. Dat moment waarop ze zelf verrast zijn over wat ze kunnen, dát maakt mijn werk zo mooi.”

Hoe ben je in het onderwijs terecht gekomen?

“Ik ben hier acht jaar geleden begonnen, direct na mijn stage. Ik kreeg de kans om te blijven en die heb ik met beide handen aangegrepen. Sindsdien geef ik met veel plezier gymles aan onze leerlingen.”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?

“Mijn dag begint meestal met een kop koffie en een praatje met collega’s. Daarna ga ik richting de gymzaal, vaak samen met de leerlingen. Mijn lessen duren 100 minuten, waardoor er veel ruimte is om actief bezig te zijn. Geen dag is hetzelfde, want elke klas vraagt om een andere aanpak. De leerlingen verschillen sterk in niveau, zowel motorisch als sociaal, dus ik pas de lessen altijd aan op wat zij nodig hebben. Dat maakt het uitdagend, maar vooral ook leuk.”

Wat maakt gymles op het Praktijkcollege anders dan op andere scholen?

“Hier draait het niet alleen om sport, maar vooral ook hoe je met elkaar omgaat. Regels tijdens een spel zijn belangrijk, maar het gaat vooral om respect, samenwerken en sociale vaardigheden. Dat maakt gymles hier breder dan alleen bewegen.” Bas Blom
Hoe word je ondersteund in je eigen ontwikkeling als docent?
“Er is een studiebudget beschikbaar voor cursussen en trainingen. Je kunt zelf bepalen waar je in wilt investeren, wat ik heel fijn vind. Je moet wel zelf initiatief nemen, maar je krijgt de ruimte om je te ontwikkelen op een manier die bij je past.”

Hoe zou je de sfeer binnen het team omschrijven?

“Heel goed. We zijn een klein team, waardoor we elkaar goed kennen en snel schakelen. Als je een moeilijke dag hebt, sta je er niet alleen voor. Er is altijd wel een collega die even met je meedenkt of je opvangt. Dat gevoel van samen maakt dit een fijne plek om te werken.”

Wat maakt het Praktijkcollege uniek als werkplek?

“De leerlingen. Zij maken het werk hier anders dan op andere scholen. Je moet een klik met ze hebben, anders past het misschien niet bij je. Maar als je die verbinding voelt, dan krijg je er zoveel voor terug.”

Welke eigenschappen maken iemand een goede match voor deze school?

“Rust, een beetje humor en sociaal zijn. Je moet de leerlingen begrijpen en met ze mee kunnen bewegen.”

Bas Blom

Docent LO

Meer lezen

contact

Heb je vragen voor ons?

De meest gestelde vragen worden beantwoord in de schoolwiki. Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Stuur dan een e-mail naar info@omosghelmond.nl

Neem contact op
Waar kan ik de vacatures van OMO Scholengroep Helmond vinden?

Deze vind je op onze website of op omo.nl

To top