Docent Biologie

In het kort

0,5 - 0,6 FTE
OMO Scholengroep Helmond Dr. Knippenbergcollege
Docent exacte vakken
Direct solliciteren Neem contact op

Docent Biologie
– 0,5 – 0,6 FTE
– Regulier tijdelijk

Vakgebied: Docent exacte vakken
Locatie: OMO Scholengroep Helmond Dr. Knippenbergcollege – Helmond
Omvang: 0,5 – 0,6 FTE
Dienstverband: Regulier tijdelijk
Startdatum: 18-08-2025

Meer dan een school. Een plek waar jij het verschil maakt.

Ben jij een betrokken docent biologie die energie krijgt van werken met leerlingen in de onderbouw? Wil je deel uitmaken van een sectie waar collega’s elkaar opzoeken, kennis delen en ruimte is voor vernieuwing? Dan zijn we op zoek naar jou.

Wie ben jij?
Je bent een enthousiaste tweedegraads bevoegd docent biologie die zich thuis voelt in de onderbouw. Je krijgt energie van het werken met leerlingen van de onderbouw en weet hoe je een veilige leeromgeving creëert waarin zij kunnen groeien. Je combineert vakkennis met pedagogisch inzicht en speelt in op wat leerlingen nodig hebben. Je staat open voor onderwijsvernieuwing en nieuwe technologieën zoals AI in je vakgebied. Je vindt het prettig om samen te werken met collega’s, zoekt de verbinding op en draagt bij aan een positieve sfeer binnen de sectie.

Jouw rol als docent biologie
De lessen zijn voornamelijk in de onderbouwklassen. Je gaat ook lessen verzorgen in ons domeinonderwijs, dat zich kenmerkt door een vakoverstijgende en projectmatige manier van werken en leren. In de lessen werk je met een combinatie van digitale leermiddelen en papieren boeken. Collega’s kiezen hierin hun eigen balans, afhankelijk van wat werkt voor henzelf én voor hun leerlingen. Binnen de sectie is er ruimte om activerende werkvormen te ontwikkelen en aan te sluiten bij actuele thema’s.

De sectie biologie over zichzelf
“We zijn een sectie die samenwerkt in een prettige en open sfeer. We werken graag samen, overleggen veel en lopen makkelijk bij elkaar binnen. Onze kracht ligt in de diversiteit aan expertises – van ecologie tot moleculaire biologie – en in de bereidheid om elkaar te ondersteunen. We zoeken een collega die het contact met collega’s belangrijk vindt en met plezier onderbouwlessen verzorgt. Iemand die stabiliteit biedt, maar ook nieuwsgierig is naar vernieuwing.”

Waarom werken op ‘de Knip’?
Op de Knip werken we samen aan goed onderwijs en persoonlijke begeleiding. Elke klas heeft een mentor en elke leerling heeft een eigen coach die ondersteunt bij plannen, organiseren en het maken van keuzes. We differentiëren in de lessen én in het rooster, zodat leerlingen eigen keuzes kunnen maken. Naast een sterke onderwijskundige basis zorgen we voor een fijne schoolcultuur, waarin ontmoeting en samenwerking centraal staan. We zijn een afspiegeling van de samenleving: een plek waar iedereen zich welkom voelt en kan groeien.

Over het Dr. Knippenbergcollege
We zijn een middelbare school voor mavo, havo en vwo in Helmond. Met ruim 1.500 leerlingen en 175 medewerkers zijn we een middelgrote school. We bieden leerlingen niet alleen een solide basis voor hun toekomst, maar ook de ruimte om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Zo kunnen leerlingen kiezen uit drie talentgebieden: vorm & media, technologie en sport. Daarnaast staan we midden in de wereld en sluiten aan bij ontwikkelingen die het onderwijs versterken, zoals wetenschaporiëntatie (WON), het technasium en technologie & toepassing (t&t). Ook werken we samen met Helmond Sport en Brainport. Leerlingen met een havo- en/of vwo-advies kunnen kiezen voor Domeinonderwijs, een tweejarige brugperiode waarbij we vakken met elkaar verbinden en vakoverstijgend leren stimuleren. Ons lesrooster bestaat uit lessen van 45 minuten, waardoor we ruimte creëren voor afwisseling, verdieping en eigentijds onderwijs.

OMO Scholengroep Helmond
Samen met het Carolus Borromeus College, het Praktijkcollege Helmond en het Vakcollege Helmond vormen wij OMO Scholengroep Helmond. Binnen onze scholengroep werken we vanuit de thema’s: Wij verbinden, Wij vernieuwen en Wij groeien. Dit betekent dat we samenwerking stimuleren, blijven ontwikkelen en kansen creëren voor zowel leerlingen als medewerkers. Als docent bij ons profiteer je van een sterk netwerk, brede ontwikkelmogelijkheden en de kans om bij te dragen aan inspirerend onderwijs in de regio.

Wat bieden wij jou?
• Een uitdagende werkomgeving met betrokken collega’s.
• Een fijne sectie waar je snel thuis voelt.
• Salaris conform cao VO – docentschaal LB (€ 3.463,- tot €5.277,- per maand bij een fulltime aanstelling).
• Een aanstelling van 0,5 tot 0,6 fte.
• Startdatum in overleg, bij voorkeur zo spoedig mogelijk na aanvang schooljaar 2025-2026.

Klaar om het verschil te maken?
Solliciteer via het OMO-sollicitatieportaal. Reageren kan tot en met 14 augustus 2025. Bij geschikte kandidaten kan de vacature eerder gesloten worden.

Meer weten?
Bekijk onze website drknippenbergcollege.nl of neem contact op met John van der Kant (adjunct-directeur) via j.vanderkant@omosghelmond.nl of bel 0492 – 79 20 79.

Gedurende de zomervakantie van woensdag 9 juli tot en met dinsdag 12 augustus is de school gesloten en zijn wij telefonisch niet bereikbaar. E-mails worden na de vakantie zo spoedig mogelijk in behandeling genomen!

We kijken uit naar jouw sollicitatie!

FAQ

Veelgestelde vragen

Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen over solliciteren en onze vacatures.

Deze vind je op onze website of op omo.nl

Solliciteren

Belangstelling? Wij nemen contact met je op

Heb jij interesse om bij OMO Scholengroep Helmond aan de slag te gaan en wil je weten wat de mogelijkheden zijn vul dan onderstaand contactformulier in

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

Ervaringen

Dit zeggen (jouw toekomstige) collega’s

Het mooiste is als leerlingen door jou geïnspireerd raken. Ik heb inmiddels leerlingen die zelf de lerarenopleiding zijn gaan doen en zeggen dat ik ze dat zetje heb gegeven. Dat is een full-circle moment. Dat blijft speciaal.

Waarom heb je voor het onderwijs gekozen?

“Dat is eigenlijk een grappig verhaal. Ik wilde eerst rechten studeren en Chinees erbij leren, dat had ik allemaal uitgedacht. Maar toen ontstond er een misverstand: de moeder van een vriendin dacht dat ik het onderwijs in wilde, terwijl ik dat zelf nog nooit hardop had uitgesproken. Mijn moeder zei meteen: ‘Nee joh, dat gaat ze echt niet doen!’ Maar toen ben ik daar toch over gaan nadenken. En toen stelde ik mezelf de belangrijkste vraag van mijn leven: waar zie ik mezelf over veertig jaar? In de rechtbank of voor de klas? Toen wist ik het meteen: voor de klas. Vanaf dat moment was het duidelijk.”

Wat maakt de Knip bijzonder voor jou?

“De Knip voelt als thuiskomen. Het is echt een warme school. Wat ik heel bijzonder vind, is dat veel collega’s hier vroeger zelf als leerling hebben gezeten. Ik ook. Dat zorgt voor een verbondenheid en een soort ‘Knip-gevoel’. We kennen elkaar, we helpen elkaar, en dat zie je ook terug in hoe we met de leerlingen omgaan. ‘Samen’ is echt een kernwoord hier.”

Wat vind je belangrijk in je werk als docent?

“Voor mij is het belangrijk dat elke leerling zich gezien voelt. Elke dag opnieuw. Of dat nu is met een simpele ‘goedemorgen’ bij de deur, een grapje tijdens de les, of even over de schouder meekijken. Soms is zo’n klein moment echt het verschil voor een leerling. En ja, natuurlijk wil ik ook dat ze Engels leren, maar nog belangrijker vind ik dat ze zichzelf kunnen zijn en zich veilig voelen.”

Hoe zou je de Knip in drie woorden omschrijven?

“Samen, uitdagend en uniek. We doen alles samen, de dagen zijn nooit hetzelfde en de sfeer maakt deze school echt bijzonder.”

Wat zou je zeggen tegen iemand die hier wil werken?

“Je moet het écht voor de leerlingen doen. Heb je passie voor het onderwijs en de ontwikkeling van leerlingen, ben je bevlogen en wil je een stapje extra zetten dan zit je hier helemaal op je plek.”

Joyce Tielen

Docent Engels

Meer lezen

“Van een leidinggevende functie in het bedrijfsleven naar voor de klas staan – die 34 ogen op me gericht – dat was even wennen. Maar nu kan ik me geen mooiere baan voorstellen.”

Hoe is jouw route naar het onderwijs verlopen?

“Ik heb jarenlang in het bedrijfsleven gewerkt, maar het idee om les te geven zat altijd al in mijn achterhoofd. Toch koos ik destijds voor een andere richting. Tot ik op mijn 50ste dacht: je moet niet je hele leven blijven dromen, maar je droom naleven. Toen heb ik de stap gezet naar het onderwijs, omdat ik jongeren enthousiast wilde maken voor techniek en mijn steentje wilde bijdragen aan de toekomst van het vak. Inmiddels werk ik hier al 3 jaar als PIE docent (produceren, installeren en techniek) en geef ik electrolessen aan de bovenbouw.”

Waarom heb je de keuze niet eerder gemaakt?

“Bij mijn vorige baan was het lastig om een opleiding te combineren met werk en stage, waardoor ik de overstap niet eerder kon maken. Op het Vakcollege kreeg ik de kans om fulltime aan de slag te gaan én mijn onderwijs-bevoegdheid te halen. Dat was precies wat ik nodig had. Nu kan ik dagelijks mijn passie voor techniek overbrengen op leerlingen en dat geeft enorm veel voldoening.”

Wat maakt het Vakcollege voor jou bijzonder?

“De leerlingen. Ze zijn eerlijk, direct en echte doeners. Het mooiste moment is wanneer ze iets voor elkaar krijgen waarvan ze niet dachten dat het zou lukken. Bijvoorbeeld als ze een motor aansluiten en het lampje gaat branden. Die trots op hun gezicht, dat is waarom ik dit werk doe.”

Wat maakt het Vakcollege een fijne plek om te werken?

“De vrijheid die we hier krijgen. Naast het docentschap ben ik bijvoorbeeld ook lid van de examencommissie en projectleider van Sterk Techniek Onderwijs (STO). Als ik op vrijdag geen lessen heb, dan mag ik thuis werken. Zeker in verband met de reistijd (86 kilometer enkele reis) is dat erg fijn. Daar ben ik erg dankbaar voor.”

Hoe zou je het Vakcollege in drie woorden omschrijven?

“Collegiaal, praktisch en betrokken. We werken hier samen, alles draait om de praktijk, en we hebben oog voor elkaar.”

Welke eigenschappen moet je hebben om hier goed te passen?

“Je moet een mensenmens zijn. Rustig, geduldig en iemand die echt oog heeft voor leerlingen. Daarnaast is praktijkervaring belangrijk, maar minstens zo belangrijk is dat je kunt begeleiden en motiveren.”

Richard Starmans

Docent PIE (produceren, installeren en techniek)

Meer lezen

“Soms begint een leerling met de gedachte ‘ik kan dit niet’, maar door samen te oefenen en kleine stappen te zetten, lukt het uiteindelijk toch. Dat moment waarop ze zelf verrast zijn over wat ze kunnen, dát maakt mijn werk zo mooi.”

Hoe ben je in het onderwijs terecht gekomen?

“Ik ben hier acht jaar geleden begonnen, direct na mijn stage. Ik kreeg de kans om te blijven en die heb ik met beide handen aangegrepen. Sindsdien geef ik met veel plezier gymles aan onze leerlingen.”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?

“Mijn dag begint meestal met een kop koffie en een praatje met collega’s. Daarna ga ik richting de gymzaal, vaak samen met de leerlingen. Mijn lessen duren 100 minuten, waardoor er veel ruimte is om actief bezig te zijn. Geen dag is hetzelfde, want elke klas vraagt om een andere aanpak. De leerlingen verschillen sterk in niveau, zowel motorisch als sociaal, dus ik pas de lessen altijd aan op wat zij nodig hebben. Dat maakt het uitdagend, maar vooral ook leuk.”

Wat maakt gymles op het Praktijkcollege anders dan op andere scholen?

“Hier draait het niet alleen om sport, maar vooral ook hoe je met elkaar omgaat. Regels tijdens een spel zijn belangrijk, maar het gaat vooral om respect, samenwerken en sociale vaardigheden. Dat maakt gymles hier breder dan alleen bewegen.” Bas Blom
Hoe word je ondersteund in je eigen ontwikkeling als docent?
“Er is een studiebudget beschikbaar voor cursussen en trainingen. Je kunt zelf bepalen waar je in wilt investeren, wat ik heel fijn vind. Je moet wel zelf initiatief nemen, maar je krijgt de ruimte om je te ontwikkelen op een manier die bij je past.”

Hoe zou je de sfeer binnen het team omschrijven?

“Heel goed. We zijn een klein team, waardoor we elkaar goed kennen en snel schakelen. Als je een moeilijke dag hebt, sta je er niet alleen voor. Er is altijd wel een collega die even met je meedenkt of je opvangt. Dat gevoel van samen maakt dit een fijne plek om te werken.”

Wat maakt het Praktijkcollege uniek als werkplek?

“De leerlingen. Zij maken het werk hier anders dan op andere scholen. Je moet een klik met ze hebben, anders past het misschien niet bij je. Maar als je die verbinding voelt, dan krijg je er zoveel voor terug.”

Welke eigenschappen maken iemand een goede match voor deze school?

“Rust, een beetje humor en sociaal zijn. Je moet de leerlingen begrijpen en met ze mee kunnen bewegen.”

Bas Blom

Docent LO

Meer lezen

contact

Heb je vragen voor ons?

De meest gestelde vragen worden beantwoord in de schoolwiki. Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Stuur dan een e-mail naar info@omosghelmond.nl

Neem contact op
Waar kan ik de vacatures van OMO Scholengroep Helmond vinden?

Deze vind je op onze website of op omo.nl

To top